Zpět na přehled všech autorádií


TESLA 1900B

vyráběno v letech 1978 - 1982, ve své době stálo 2880 Kčs
vhodné do automobilů Fiat 126, Škoda 105/120, Škoda 110R, Škoda 1203, Wartburg 353






První československé autorádio kombinované s přehrávačem magnetofonových kazet.

Dvourozsahové autorádio (dlouhé a střední vlny) s napájením 12V a výstupem na dva reproduktory (rádio monofonní a kazetový přehrávač stereofonní). Možnost regulace vyvážení ("balance") a přepínač tónové clony ("hudba" - "řeč").

Magnetofon umožňoval rychlé převíjení kazety oběma směry a byl taktéž vybaven koncovým vypínáním při přehrávání i při převíjení kazety (tzv. funkce "autostop"). Většina západních autorádií nižší třídy v té době - a ještě dalších deset let poté - byla vybavena převíjením pouze jedním směrem, tudíž jistou míru invence nelze tuzemskému výrobci upřít, i když uživatelé by možná bývali uvítali mnohem raději třeba rádio s rozsahem velmi krátkých vln a stereofonním dekodérem. Na to si ale museli ještě pár let počkat. Při zvoleném konstrukčním řešení a elektrickém zapojení by se dovnitř stejně bohužel rozsah FM nevešel, protože už takto je rádio "nacpané" součástkami tak, že prakticky žádné místo uvnitř nezbývá.

Z neznámého důvodu je tento typ kupodivu sběrateli a především veteránisty dosti opomíjený, díky čemuž se dá sehnat doslova za pár korun - a přitom je to opravdová klasika osmdesátých let. Například do prvních automobilů řady Škoda 105/120 v podstatě úplně "nejsprávnější". Jak už to tak bývá - pravděpodobně teprve za pár let, až jich bude většina dávno ve sběrných dvorech, se o ně náhle zvedne zájem. Nedá se říci, že by to byl zrovna nějaký designový skvost, ale zabudované v autě vypadá velmi dobře. Jedinou malou vadou na kráse je u těchto rádií "utopená" a již z výroby špatně čitelná stupnice - pokud je navíc její krycí plexisklo časem zašlé a zažloutlé, tak je stupnice takřka neviditelná (jak je ale vidět na čtvrté fotografii, umíme ji na přání zviditelnit).

K rádiu se také dodával plechový krycí rámeček s držákem, který umožňoval montáž pod palubní desku i u aut, která neměla přípravu pro rádio z výroby (například užitková Škoda 1203, atd). Jinak má rádio standardní rozměry a je možné ho tedy zamontovat prakticky do jakéhokoliv auta z té doby, které má běžný výřez v palubni desce.

Toto autorádio je možné po odstranění magnetofonového přehrávače poměrně snadno přestavět na MP3 přehrávač, případně i kombinovaný s digitálním FM rádiem. Absence FM u původního přístroje znamená, že na rádiu bez úpravy si toho dnes už moc neposlechneme (obzvláště ne za jízdy) a jsme tak odkázání pouze na magnetofonovou kazetu - v případě, že je mechanika v pořádku. Často už jsou totiž vlivem stáří zteřelé gumové kladky a řemínky, což je bolest praticky všech autorádií s kazetovým přehrávačem. V takovém případě pak dochází v lepším případě ke kolísání rychlosti přehrávání - v horším případě pak k zamotávání a trhání pásku.


Možnosti úprav :

1. MP3 přehrávač, bez rádia - pro přehrávání písniček z USB flash disku. Tato úprava vyjde zhruba na 1500

2. MP3 přehrávač s digitálním FM rádiem - ladí se původními tlačítky. Cena úpravy asi 1800

3. MP3 přehrávač, FM rádio a přehrávač A2DP - Bluetooth. Dokáže bezdrátově přehrávat i písničky uložené ve Vašem mobilu (samozřejmě pokud to telefon umožňuje). Cena cca 2200



Výše uvedený výčet možností přestavby tohoto rádia není úplný - na přání je možné provést i jiné úpravy, jako třeba vyvedení AUX vstupu pro připojení kapesního MP3 přehrávače, atd. Uvedené ceny jsou pouze orientační a vždy se odvíjí od konkrétního kusu dodaného zákazníkem k přestavbě (celkový vnitřní a vnější stav, použitelnost některých vnitřních obvodů, atd.)
D I S K U S E
Zde můžete napsat jakýkoliv dotaz, připomínku či zkušenost - obratem bude zveřejněna.
(4 komentářů)
Text komentáře:
Vaše přezdívka:
Kontrola, jestli jste člověk nebo robot :
Která země má jako hlavní město Paříž ?

Jiří
08.09.2014 18:21
Dobrý den máte plnou pravdu krásné rádio pěkné.Je to krásný skvost ...Škoda ,že jsou opomíjena a nosí se do sběrných dvorech .Jinak jsi myslím ,že do škoda120 více patří rádio 2107B ...Jak již i výrobce kreslí v katalogu náhradních dílů
Radiox
08.09.2014 20:24
Ono to bylo myšleno ve smyslu rádia s mag netofonem... Jinak samozřejmě ano, 2107B se do stodvacítek montovaly velmi často - i když v době nástupu novějších "emek" v polovině osmdesátých let už se toto rádio nevyrábělo.
Mikki-svk
20.04.2019 13:09
POZOR : Rádio existuje v dvoch verziách ! 1900B - neumožňuje rychle pretačanie kazety ANI JEDNÝM SMEROM len jej vysúvanie. Je to vzácnejší typ. Nemá na dvierkach zobrazené logo kazety. Rozdiel sa da ihned poznat podla gombiku v strede. U tohto typu je to iba vysúvacie tlačidlo kazety bez naznačených šípiek vľavo a vpravo ! 1900B-2 - tento typ už umožňuje rýchle pretáčanie oboma smermi. Má na dvierkach uvedené logo kazety. Viď. typ popisovaný v tomto článku. Samozrejme typove označenie je uvedené na papierovom štítku vzadu.
RadioMan
20.04.2019 18:00
Díky moc za upřesnění - přiznám se, že o tomto typu jsme vůbec nevěděli...