Zpět na přehled všech autorádií


INSA 7447A

vyráběno v letech 1946 - 1948, ve své době stálo 6260 Kčs
vhodné do automobilů Aero Minor, Škoda 1101, Škoda 1102, Tatra 600 Tatraplan






Podle všech dostupných údajů se pravděpodobně jedná o první autorádio, seriově vyráběné v Československu. Dodnes se dochovalo pouze několik exemplářů (celkem však mělo být vyrobeno údajně dokonce něco přes 1000 kusů - na tu dobu rozhodně nemalé číslo, o němž se dá oprávněně pochybovat).

Šlo o poměrně jednoduchý, ale přitom celkem kvalitní radiopřijímač se čtyřmi elektronkami pro příjem středních a krátkých vln s napájením 6V (později i 12V), vyráběný soukromou pražskou firmou "INSA-RADIO". Tato malá firma působila již od třicátých let pod názvem "INSA Radiolaboratoř" a její název byl zkratkou jména zakladatele (Ing. Salze). Před válkou se zabývala kromě oprav také zakázkovou stavbou vlastních rádií, za okupace pak prováděla např. demontáž krátkovlnných rozsahů z rádií (poslech zahraničního rozhlasu byl zakázán a přísně trestán). Po roce 1945 pak začaly práce na konstrukci autorádia. Firma zanikla v roce 1950 (v té době už se opět zabývala pouze opravami a měla pouze jediného zaměstnance - bývalého majitele, ing. Němce).

Poměrně málo se ví, že podnět k výrobě tohoto rádia dali vlastně cestovatelé Hanzelka a Zikmund, kteří poptávali autorádio schopné příjmu krátkých vln pro spojení s civilizací na své expedici. Konstrukce autorádia 7447A byla velmi pečlivá a promyšlená, se zjevnou snahou o nejvyšší kvalitu a spolehlivost při co nejnižších výrobních nákladech.

Rádio se skládalo z vlastního přijímače a oddělené skříňky reproduktoru s napáječem. Primárně bylo určeno k instalaci pod palubní desku a "základní jednotka" měla poměrně malé rozměry (asi 14x12x19 cm). Vzhled byl poměrně spartánský - bez jakýchkoliv designových výstřelků. Na přední zkosené stěně byla stupnice, regulátor hlasitosti, ladicí kondenzátor a přepínač vlnových rozsahů opatřené duralovými knoflíky. Částečně byly použity součástky původně určené pro vojenské účely, kterých byl tehdy po válce dostatek, elektronky byly běžně dostupné typy, montované do stolních rádií (pro použití v "mobilní" technice popravdě nepříliš vhodné). Napáječ obsahoval tehdy nezbytný měnič vysokého napětí, používající vibrační vložku původem z německých radiostanic.

Přestavba uvedeného rádia samozřejmě možná je - ovšem pokud jste snad jeho šťastnými majiteli, byla by zcela nenahraditelná škoda nenechat ho v původním stavu - jako cenný sbírkový exponát.


Možnost úpravy : informujte se prosím e-mailem...




D I S K U S E
Zde můžete napsat jakýkoliv dotaz, připomínku či zkušenost - obratem bude zveřejněna.

Text komentáře:
Vaše přezdívka:
Kontrola, jestli jste člověk nebo robot :
Je to veliké, kulaté a zelené, uvnitř červené a sladké. Co je to ?