Přihlášení



Rádio pro střední vlny bez cívek
Radiopřijímač pro jednu stanici - bez jediné cívky !
Napsal RadioMan 14.06.2017
shlédnuto 17240x rubrika Jednoduchá rádia

Pokud se Vám text obtížně čte, můžete si ho zvětšit nebo zmenšit
A nebo si všechno prohlédněte černé na bílém
Celý článek si pak případně také můžete přehledně vytisknout


Jednoduchý středovlnný tuner bez cívek byl uveřejněn ve svého času poměrně rozšířené knize tehdejšího šéfredaktora časopisu Amatérské Rádio, Ing. Klabala [1]. Nakolik je skutečně jednoduchý, to necháme na posouzení čtenářům, ale protože jde o poměrně zajímavé řešení středovlnného přijímače, dovolujeme si zde zveřejnit schéma a upravený původní popis z uvedené knížky :

Tuner je určen jako adaptor k nízkofrekvenčnímu zesilovači pro příjem jedné, pevně nastavené silnější stanice v pásmu středních vln a bez jediné vinuté cívky. Tento tuner je schopen hned po správném osazení desky dobrými součástkami spolehlivě pracovat bez dalších větších nároků na oživení a nastavení. Jako anténa k příjmu postačí jedno až dvoumetrový kus drátu. Tuner je osazen třemi tranzistory KC507 nebo KC508, které společně vytvářejí oscilátor RC, jehož kmitočet je synchronizován přijímaným signálem zvoleného kmitočtu. Část výstupního nf signálu z tranzistoru T3 je vedena přes odporový dělič R10,R11 a kondenzátor C5 zpět na bázi vstupního tranzistoru T1, a působí jako zpětná vazba. Protože je zpětný signál fázově otočený, obvod se rozkmitá a působí jako oscilátor. Je však důležité, aby amplituda jeho kmitů byla dostatečně malá, aby mohl být signál oscilátoru spolehlivě synchronizován vstupním přijímaným signálem. Je proto vhodné zapojit místo rezistoru R1, odporový trimr a velikost zpětné vazby jím společně s P2 nastavíme. U silnější přijímané stanice je i při méně přesném nastavení obvodových prvků zajištěna dobrá synchronizace, u slabších stanic však při nepřesném nastavení prvků dochází ke strhávám oscilátoru i kmitočtově vzdálenější silnou stanicí, což se projeví vzájemným rušením. Výstupní vysokofrekvenční signál je detektorem s diodovým zdvojovačem napětí demodulován a veden přes regulátor hlasitosti P5 na vstup nf zesilovače.

Schéma zapojení středovlnného adaptoru


Nastavení pro příjem jedné stanice: odporové trimry P1 a P5 vytočíme na maximální odpor proti zemi. Připojíme delší kus drátu jako anténu, nízkofrekvenční zesilovač a napájecí napětí. Potenciometry P3 a P4 nastavíme na střed odporové dráhy a P2 otáčíme, až nasadí zpětná vazba, nebo až se ozve silná blízká stanice. Pak již nastavíme P3 a P4 a zpětně i P2 na největší a nejčistší příjem. Potenciometry P3 a P4 nahrazují dvojitý ladicí potenciometr, který do obvodů bází T2 a T3 zařazuje současně se měnící odpory, čímž se dosahuje současně změny rezonančního kmitočtu obou obvodů při ladění. Proto je třeba, aby při nastavování obou potenciometrů na určitou stanici byly oba běžce přibližně ve stejné poloze. Při ladění nejprve nastavíme P3 na stanici a pak P4 doladíme na maximum hlasitosti, P3 pak ještě jemně doladíme. Po nastavení P2, které je velmi kritické a citlivé i na nepatrný úhel natočení běžce, doladíme ještě i trimr P1, na nejčistší příjem. Trimr P5 nastavíme podle vstupní citlivosti zesilovače do optimální polohy. Chceme-li přijímat stanici v pásmu dlouhých vln, zaměníme trimry P3 a P4 za trimry s odporovou drahou 27 kΩ. Výstupní napětí z tohoto tuneru má však poměrně malou amplitudu (desítky mV) a je proto třeba použít nízkofrekvenční zesilovač s dostatečně velkým zesílením. Malé rozměry destičky a necitlivost na vlivy okolí dovolují vestavět tento středovinný adaptor i přímo do libovolného zesilovače.



POUŽITÁ LITERATURA A ODKAZY

[1] Ing. Jan Klabal - Stavíme jednoduché přijímače VKV (Naše Vojsko, 1988)


Tento článek je původním autorským dílem. Jakékoliv jeho další šíření, kopírování a další využívání elektronickou, či jinou cestou jako celku, jakožto i jeho jednotlivých částí, či souvisejících multimediálních souborů je možné pouze se svolením autora a řídí se platnou legislativou.
-=© SRS 2.07=-

Diskuse k článku
Zde můžete napsat jakýkoliv dotaz či připomínku - obratem bude zveřejněna.
Můžete také jednoduše poslat odkaz na tento článek svým přátelům !
(Tento článek je kupodivu zatím bez komentářů - buďte první !)

Text komentáře:
Vaše přezdívka:
Kontrola, jestli jste člověk nebo robot :
Jakou zkratku má toaleta ?