Přihlášení



Anténa pro příjem leteckého pásma Air band
Malá skládací anténa nejen pro příjem radiových frekvencí 118-136MHz
Napsal RadioMan 07.04.2019



(určeno i začátečníkům)

shlédnuto 32365x rubriky Novinky u RADIOXu, Jednoduchá rádia

Pokud se Vám text obtížně čte, můžete si ho zvětšit nebo zmenšit
A nebo si všechno prohlédněte černé na bílém
Celý článek si pak případně také můžete přehledně vytisknout


Přijímače pro "letecký provoz" v tzv. pásmu Air band si poslední dobou stále více získávají na oblibě. Díky používané modulaci AM jsou některé konstrukce velice jednoduché a nenáročné na postavení a oživení, případně se taková věc dá poměrně snadno postavit i ze stavebnice.

Abychom zajistili co možná nejlepší příjem, je samozřejmě dobré vybavit takový přijímač - jako ostatně každý - také dobrou anténou. Klasická drátová nebo teleskopická anténa sice také funguje, ale pro větší citlivost je přece jenom lepší něco pokročilejšího. Protože příjem v leteckém pásmu bývá pro naprostou většinu zájemců spíše jenom rekreační záležitost, asi nemá cenu stavět na zahradě nějaký složitý velký anténní systém. Tyto přijímače se také často používají v terénu - třeba při výletech do blízkosti letišť a proto by anténa také měla být alespoň trochu mobilní. Anténa by také neměla být úzce směrová, aby jí nebylo nutno natáčet přesně do směru signálu (což je při sledování komunikace letících objektů přece jenom dost náročné) a aby tedy byl možný příjem pokud možno "kolem dokola".

Konstrukcí, které jsou mnohdy velmi propracované, existuje velké množství. Nám se zalíbila jedna velmi jednoduchá a přitom dávající překvapivě dobré výsledky v poměru výkon-cena. Jedná se o anténu typu DJ a podrobnosti o ní se dají najít na mnoha radioamatérských fórech (kolega ji poprvé našel na radioscanner.ru). Anténa ve svém základním provedení používá půlvlnné dipóly a má tvar písmena K otočeného o devadesát stupňů - hlavní prvek je umístěn horizontálně a pomocné prvky jsou v pravém úhlu pod ním. Tato anténa je velmi jednoduchá na výrobu a pokud použijeme nějaký tlustší neizolovaný drát, můžeme ji na kousku prkénka postavit během hodinky. Ladí se změnou délkou obou prvků (a taktéž i jejich vzdáleností). Na anténě je zajímavé to, že i přes svoji horizontální konstrukci má vertikální polarizaci.

Jednoduchá anténa typu DJ


Na výše zmíněném fóru se objevila i fotografie takovéto antény, postavené ze starých teleskopických prutů z tranzistoráku, dímy čemuž se dá ideálně nastavit prostým vytahováním a zkracováním těchto teleskopů. Díky tomuto řešení se také dá snadno a rychle zmenšit do přijatelné transportní velikosti. Protože pokusná konstrukce na nějakém tom kousku cuprextitu či dřeva přece jenom není moc elegantní ani trvanlivá, vyrobili jsme pomocí 3D tisku malou pevnou základničku pro montáž teleskopických antének, díky nimž je postavení antény velmi snadné. Stačí do ní jenom zasunout anténky, prvky navzájem propojit, připájet k nim svod z koaxiálního kabelu a celek sešroubovat s krycí destičkou. Anténu jsme vyráběli především pro náš oblíbený přijímač AVIATIC M60, který má anténní vstup řešený bajonetovým konektorem BNC, takže svod je zakončený odpovídajícím protikusem. Celá anténa se dá složit do velikosti cca papíru formátu A5, přičemž je pak "tlustá" jen necelé dva centimetry, takže se snadno při cestě na dovolenou před nepřející zarputilou manželkou schová třeba mezi náhradní trenýrky a košile do kufru. Na místě ji pak během pár sekund rozložíte a je připravená k použití. Na vršku základny je malé očko, pomocí nehož můžete anténu někam zavěsit, případně přes něj přišroubovat k nějaké stožárové objímce. Jako šikovný malý stožárek do terénu se nám už mnohokrát velice osvědčila teleskopická tyč pro malířské válečky, kterou koupíte za pár korun v každém kutilském supermarketu. Složená má obvykle metr a půl, roztažená dvojnásobek.

A takto vypadá hotová anténa "naživo" - v rozloženém stavu
Ve složeném stavu je anténa celkem malá a skladná
Jednoduchá základna spolehlivě a pevně drží všechny prvky i anténní svod


Při amatérské stavbě bude možná obtížnější sehnat čtyři pokud možno stejné anténky. U některých přenosných televizí se používal dvojitý teleskop do "V", který by šel jistě také dobře využít. Jediným menším problémem pak už může pro zájemce být snad jenom správné naladění antény. Samozřejmě si délku prvků můžeme spočítat, ale stejně je nastavení vždy nejlépe udělat podle konkrétní situace. Stačí naladit na přijímači nějaký signál a zasouváním prvků pak anténu naladit na nejlepší příjem, ale potíž je v tom, že letecká komunikace neprobíhá nepřetržitě, ale většinou na dané frekvenci slyšíme jen nekolikavteřinová krátká hlášení. My jsme si anténu naladili pomocí upraveného FM rádia s trochu "roztaženým" FM pásmem a šikovného FM transmitteru, který jako jeden z mála umožňuje vysílání až do frekvence 125MHz, což je poblíž středu leteckého pásma. Pro běžné použití to ale není potřeba a anténa se dá nastavit docela dobře od oka - nebo spíše tedy od ucha. Větší část každé anténky necháme plně roztaženou a zasouváním třeba jejího posledního prvku pak ladíme. Výsledná délka každé dvojice antének má být samozřejmě na každé straně stejná. Až se nám zdá celá anténa v pořádku, označíme si polohu každého "ladícího" segmentu třeba lihovým fixem, nebo vyškrábnutím rysky jehlovým pilníkem. Pak už vždycky při rozkládání antény budeme vědět, jak prvky vytáhnout do stejné polohy. Pro airbandové pásmo se osvědčily následující rozměry - A=34cm, B=45cm a C=18mm, ale jak již bylo zmíněno, ideálně je to všechno vyzkoušet za provozu pdole subjektivně nejlepších výsledků.

Tuto anténu všem pokusníkům určitě doporučujeme a pokud máte v šuplíku nějaké staré teleskopy, snadno si ji za pár korun během chvilky postavíte. Pro ostatní jsme připravili malou sadu součástí, kde najdete úplně všechno co je ke stavbě potřeba (základnička, čtyři anténky, šroubky, očka a půldruhametrový kabel s BNC konektorem). Stačí vám pak už jen páječka a trocha lepidla. Závěrem bych snad jenom připomenul, že využití této flexibilní antény pochopitelně není v žádném případě omezeno jen na pásmo Air Band - jednoduše řečeno, jak si to roztáhnete, tak to budete mít . Stejné antény je možné v obřím provedení postavit třeba pro střední vlny, nebo naopak miniaturní pro frekvence 433MHz atd.



Tento článek je původním autorským dílem. Jakékoliv jeho další šíření, kopírování a další využívání elektronickou, či jinou cestou jako celku, jakožto i jeho jednotlivých částí, či souvisejících multimediálních souborů je možné pouze se svolením autora a řídí se platnou legislativou.
-=© SRS 2.07=-

Diskuse k článku
Zde můžete napsat jakýkoliv dotaz či připomínku - obratem bude zveřejněna.
Můžete také jednoduše poslat odkaz na tento článek svým přátelům !
(Tento článek je kupodivu zatím bez komentářů - buďte první !)

Text komentáře:
Vaše přezdívka:
Kontrola, jestli jste člověk nebo robot :
Kolik je dva krát tisíc (napište číslicemi) ?